Príspevky zo Zborového listu číslo 7 z 22. decembra 2002 (VIANOCE)

OBSAH:
1. Priblížte sa Bohu - Mrg. Erika Domonkošová
2.
Príď svetlo - Knieža pokoja - A.P.
3.
Zrodený Spasiteľ - TS
4.
Vy, rozsievate, ale vzrast dáva Boh - Imrich Klein
5.
Udalosti  zboru v Košiciach v roku 2002 Október -december ’02
6. Sila modlitby - JJ
7.
Úžasná veda!“(tábor Detskej Misiedeti) - Peťo Olejník
8.
O PRÍPRAVÁCH NOVÉHO SPEVNÍKA - Gabriel Szakál
9.
„Vojenský“( tábor Detskej misie – dorast) - Števo Rendoš
10. REFORMOVANÝ KOSTOL, KOŠICE - TERASA

 

PRIBLÍŽTE SA BOHU

„ Priblížte sa Bohu a priblíži sa vám.“  / Jak. 4:8 a/

          Končí sa advent. Končí sa čas predvianočných nákupov, čas zhonu a slov o tom, ako nič nestíhame, ako na nič nemáme čas. O chvíľu k nám zavítajú Vianove. Nakrajšie sviatky roka.

Tie sviatky, z ktorých sa dokážu tešiť už aj malé deti, ktorých atmosféra ovládne takmer všetky srdcia. Vianoce. Čas príchodu nášho Spasiteľa Ježiša Krista na túto zem. Čas, keď sa

milosť Božia spásonosná chce zjaviť všetkým ľuďom. Pre niektorých čas pekných spomienok

pre iných obdobie, keď sa cítia viac osamelí ako inokedy, lebo si uvedomujú, že každý má niekoho blízkeho, len oni sú sami.

     A práve v tomto čase k nám hovorí Hospodin zo 4. kapitoly Jakubovho listu. Z toho listu, o hodnote ktorého mnohí často pochybovali a ešte aj dnes pochybujú. Spomeňme len názor Martina Luthera, ktorý hodnotu tohto listu porovnával s hodnotou stebla slamy. Luther tento list nepovažoval za dôležitý, lebo list Jakuba sa nezaoberá kľúčovou otázkou kresťanstva - otázkou zrodenia, smrti a zmŕtvýchstania Ježiša Krista. A aj samotné Ježišovo meno sa tu objavuje iba dvakrát. Tento list naozaj otvorene nehovorí o Ježišovom spasiteľskom diele - o Jeho smrti a zmŕtvýchvstaní - Jeho narodenie ani nespomína. A predsa stojí práve tento list pred našimi zrakmi práve v tomto predvianočnom, adventnom čase. V čase keď by sme sa mali čoraz intenzívnejšie pripravovať na vianočné sviatky ( a to nielen zháňaním darčekov), keď by sme mali čoraz viac prežívať a preciťovať, čo je vlastne Advent. Koho čakáme a prečo očakávame príchod narodeného Dieťatka. Či očakávame len Ježiška, ležiaceho v betlehemskej maštaľke a či sa chceme priblížiť iba k Nemu. Alebo si uvedomujeme, že Jeho narodenie má veľký význam, veľkú hodnotu pre život každého z nás. Nemali by sme zostať iba pri očakávaní Ježiška, o ktorom si myslíme, že potrebuje našu lásku, našu úctu - Ježiška, ktorý si ešte nemôže robiť nároky na náš život, ktorý  nemôže vstúpiť do naších sŕdc, aby ich preskúmal. Veď je taký malý a bezmocný.

     Ale stačí nám, kresťanom iba toto očakávanie? Očakávanie príchodu JEŽIŠKA na tento svet? Či netúžime po Niekom Inom, Mocnom? Oveľa mocnejšom než sme my?  Po Niekom, Kto má plné právo preskúmať náš život, zmeniť ho, očistiť a napraviť. Preto som si za základ tohto článku predsa vybrala tento krátky text z odsudzovaného Jakubovho listu. Práve tento list ukazuje otvorene , že prázdne reči, slovné dokazovanie viery, viera bez skutkov nevedie k spaseniu. Kým si nevšimneme odkaz dnešného textu, kým nedovolíme, aby tieto Slová pôsobili na náš život, kým sa im nepodvolíme, dovtedy nebudeme mať pravý Advent ani pravé Vianoce.

     „Priblížte sa Bohu a priblíži sa vám.“ Človek je tvor spoločenský a preto potrebuje žiť a byť v blízkosti iných ľudí. Ale o čo viac by mal cítiť potrebu Božej blízkosti.

     „Priblížte sa Bohu.“ Vraví Jakub. Iniciatíva by mala vychádzať od nás, lebo Hospodin k nám nechce vtrhnúť bez našej vôle. On nám svoju prítomnosť ani blízkosť nevnucuje. On čaká, aby sme si sami uvedomili dôležitosť a potrebu Jeho blízkosti, čaká, aby sme si my nárokovali Jeho blízkosť. A túto svoju blízkosť nám On sám zasľubuje. Náš text nás uisťuje o tom, že Jeho nečakáme márne a zbytočne, že On sa k nám priblíži, ak sa my priblížime k Nemu, ak Ho budeme čakať, ak je pre nás Jeho blízkosť dôležitá.

     Prečo je predsa toľko ľudí, ktorí žijú bez Hospodina?  Prečo si mnohí neuvedomujú potrebu blízkosti milosrdného Boha? Prečo sa k Nemu nepriblížujú? Prečo? Prečo nie? ...

1. Aké prekážky kladie ľudské srdce priblíženiu sa k Bohu?

2. Ako sa Mu môžeme priblížiť?

3. Aká odmena čaká tých, ktorí sa Mu priblížia?

     1. Prvou prekážkou, kvôli ktorej sa človek nedokáže priblížiť k Bohu, sú boje a zrážky. Tieto odvracajú našu pozornosť od potreby  Božej blízkosti, pretože sa stanú  dôležitejšími, ako sám Hospodin. Bojujeme za mnoho vecí, k mnohému nás nabádajú naše žiadosti. V týchto bojoch nie je dôležitý Hospodin, lež splnenie našich vlastných snov, predstáv a túžob. Je nám úplne jedno, čo od nás očakáva Boh, dôležité sú len naše očakávania - to, čo chceme dosiahnuť my. Že sa to Hospodinovi nepáči, to nás v týchto prípadoch vôbec nezvykne zaujímať, nevšímame si Jeho hlas, nepočúvame Jeho slová, vôbec sa k Nemu netúžime priblížiť, nechceme žiť v Jeho blízkosti, dôležité je iba uspokojenie našich túžob a priani, lebo tieto sú - samozrejme - najdôležitejšie. „ Nemám chuť sa priblížiť k Bohu, veď by ešte mohol odsúdiť toto moje počínanie.“ Ale Hospodin nemôže a nechce súhlasiť s našimi bojmi, zrážkami, vraždením, závisťou a nenávisťou. A tak s Ním my radšej nepočítame, nepribližujeme sa Mu.

     Druhou prekážkou priblíženia sa k Hospodinovi je priateľstvo so svetom, ktoré je nepriateľstvom proti Bohu. Nemôžeme slúžiť dvom pánom, lebo jedného nenávidíme a druhého milujeme. Hospodin nemôže súhlasiť s naším priateľstvom voči svetu. Vie, že toto priateľstvo by nás mohlo odviesť z tej jedinej správnej, hoci úzkej cesty. Ale nevyjme nás z toho sveta. Chce, aby sme TU žili a Tu svedčili o Jeho blízkosti a prítomnosti. Lenže svet nás dokáže ohroziť mnohými nečistotami. Či sa dáme „zašpiniť“, závisí od toho, ako žijeme vo svete: Či ako dietky Božie, alebo ako priatelia sveta, ktorí sa k Bohu za žiadnych okolností nechcú priblížiť, veď by to pre nich mohlo znamenať hanbu, pokorenie, vyvrhnutie zo spoločnosti tých, v blízkosti ktorých sa cítia tak dobre a bezpečne.

     Ďalšou prekážkou je ohováranie a odsudzovanie. Ako sa môže k Hospodinovi priblížiť ten, ktorý vidí smietku v oku druhých, ale brvno vo svojom vlastnom oku mu neprekáža?

     2. Ten kto v sebe premôže oheň žiadosti, boje a zrážky, potrebu ohovárať a odsudzovať, priateľstvo so svetom, čoraz viac bude zisťovať, že nedokáže žiť sám, že nemôže žiť bez Boha, bez Jeho blízkosti. Zistí, že sa musí priblížiť Bohu, že to potrebuje. „Priblížte sa Bohu.“

Hovorí Jakub. „Ale ako?“ Pýta sa nejedna hľadajúca duša.

     4. kapitola listu Jakuba nás ani v tejto otázke nenecháva na pochybách. „Očistite si ruky, vy hriešnici.“  Radí 2. časť 8. verša. Lebo len čisté ruky možno pozdvihnúť k modlitbe, len čisté ruky môže Hospodin naplniť svojimi darmi. Lebo existujú aj modlitby, ktorých cieľom je premárniť dary na uspokojenie našich žiadostí. Tieto nemôžu byť vyslyšané ani splnené.

Bohu milou modlitbou je iba modlitba čistého srdca. „Bohu milou obeťou je čisté srdce.“

Vyznáva aj kráľ Dávid.

     Ako sa k Nemu máme priblížiť?  So srdcom plným túžby po očistení a posvätení. Tak, že sa chceme oslobodiť od priateľstva so svetom a od naších žiadostí. „Očistite si srdcia, hriešnici a vy, duševne rozpoltení, posväťte si srdcia.“ Nie je to ľahká úloha, ale je to jediný možný začiatok na ceste približovania sa Bohu.

     „Vzoprite sa diablovi a utečie od vás.“ Toto je druhý stupienok na našej ceste. Nedovoľme,

aby sa nášho srdca zmocnil diabol, aby nás postavil proti Bohu, aby nás učil nafúkanosti. Vzoprime sa mu. Ale toto je veľmi ťažké. Nie je veľa veriacich kresťanov, ktorí sú ochotní vziať na seba túto úlohu. Je jednoduchšie plaviť sa po prúde. Je jednoduchšie podvoliťsa diablovi. To neprináša sebazaprenie ani pokoru. Ale bez sebazaprenia sa nemôžeme priblížiť Bohu.

     „Pokorte sa pred Pánom a povýši vás.“ Pokračuje Jakub v „návode“, ako sa priblížiť Bohu.

Pokor sa. Poddaj sa Božej vôli. Podvoľ svojho ducha Duchu Božiemu, svoje slová a skutky Jeho Slovu. A On ťa povýši. Možno nie hneď. Možno nie pre zrakmi tohto sveta, ale učiní to.

     3. Aká odmena čaká tých, ktorí nehľadia na prekážky, ale sú ochotní vydať sa na cestu približovania sa Bohu? To, že aj On sa nám priblíži. Či treba kresťanovi viac než istotu, že nie iba cez Vianoce môže žiť v Božej blízkosti? Či môže chcieť viac ako očistenie a posvätenie?  

Či môže dostať viac, ako povýšenie od Hospodina?

     „Priblížte sa Bohu a priblíži sa vám.“ Premôže prekážky, ktoré kladú boje a zrážky, pýcha a žiadosti. Vzoprime sa diablovi, očistime si ruky a posväťme srdcia, aby Ježiš. Ktorý prijal ľudskú podobu, mohol byť povýšený v našom živote. 

Mgr. Erika Domonkošová
ref. farárka

 

                                                                                             I.K.Mojžišova 1:3 v
                                                                                            
Ev. Sv. Jána 3:16 v.

Príď svetlo - Knieža pokoja.

Príď svetlo sveta - Kráľ pokoja
nech lúč lásky svitne na zemi
otvor srdcia uzatvorené
nech mizne pohľad nenávisti.

Ó, hviezda jasná Betlehemská
odkry záclony neľudskosti.
Čo páše v duši temno, krivda
By vernosť láska vládla v srdci.

Ó, kiež by kráľ, Knieža pokoja
znovu zrodil každý život dnes
By lúče tepla okriali Ťa.
Ó navráť sa na zem raja ples.

Keď odchádzal Syn k Otcovi
sľúbil, že: Hľa, skoro sa vrátim!
Pýta sa: Ostal si mi verný?
Je pokoj a láska medzi bratmi?

Príď, čakám - volám na modlitbe,
Do výšin, pred Tvoj trón k nebesiam
Bez Tvojej lásky zahynieme
Odpusť, vráť sa - viď ako klesám.


Ó daj múdrosť svoju božskú nám
aby sme vedeli rátať dni
čo sľúbil v plnosti v plnosti času sám,
že sa Vám Spasiteľ narodí
a vráti znovu Nebeský Chrám.

Príď a viď srdcia zkrúšené,
čo Tvoju milosť nepoznajú.
Nech svitne aj im deň milosti
a naplní každé srdce láskou.

Ty chceš žiť - v slobode, bez okov
Satana - hriechov tohto sveta?
Sláva nebies by bola s tebou
a Spasiteľ znovu zrodil Ťa?

Zdiel svoj život do rúk Pánovi
abys mal radosť v srdci z Neho
viď kde speje ten svet neverný
bez lásky a milosti Jeho.

Lebo tak miloval Boh svet ,že
dal Syna jednorodeného
aby - kto raz uveril v Neho
mal v duši pokoj a žil večne.

Od narodenia Krista Pána
tá hviezda betlehemská žiari.
Zvučte nebesia i svetadieli
spievajúc všetci, sláva - sláva.

A chválme Pána - Kráľa nebies
že odpustil nám viny naše
druhý príchod Jeho sa blíži 
zaujať kráľovstvo na zemi
keď vezme svoju cirkev k sebe.

Halleluja!

A.P.

 

Zrodený Spasiteľ

 Ach, Spasiteľu môj drahý,
Ty si môj Vykupiteľ milý.
Ak by Teba ešte nebolo,
v čo by sa ľudstvo nádejalo?
No v plnosti času sa naplnilo,
čo sa prorokmi predpovedalo,
môj Spasiteľľudské telo prijal,
by každý svojho Prostredníka vzýval.
Tebou, Ježišu, bolo oznámeno:
 
„Ja a Otec sme jedno.“
Boh skrze Teba nám spásu dal,
veď si naše neprávosti na seba vzal.
A tí, čo v Teba uveria,
oľutujú hriechy a sa pokrstia,
všetci z Tvojej veľkej milosti
budú s tebou vo večnej radosti.

/TS/

Vy, rozsievate, ale vzrast dáva Boh.

              
Rozsievanie, obrábanie poľa, zbieranie úrody. Úloha, ktorou Boh od počiatku poveril človeka. Toto poverenie človek prijal rád, aj keď si mnohokrát neuvedomuje, že dostal od Boha medzi stvorenstvom jedinečný dar, ktorý dostal iba človek. Je to dar vôle a slobodného rozhodovania sa každého jedinca. Každý sám má možnosť slobodne vybrať si druh semena, ktoré chce rozsievať, vybrať si pole do ktorého chce siať, v nádeji sa tešiť a čakať na bohatú úrodu. Ba, dokonca v tejto slobode môže si najprv vybrať druh úrody, ktorá sa mu najviac pozdáva, vo svojej predstave určiť jej množstvo a na základe toho vybrať semeno, ktoré chce siať. Povedané inak – sám si vyberá svoju odmenu. Výber semena, spôsob a čas jeho sejby, ako aj výber poľa do ktorého chceme siať je pre súčasný život veľmi dôležitý, lebo v ňom je ukrytá naša budúcnosť.
              
Jedno zo semien zasiali pred viac ako päťdesiatimi rokmi tí, ktorí túžili mať v tomto meste samostatný slovenský reformovaný zbor. Z milosti Božej, toto semeno dostalo schopnosť vyklíčiť až v roku 2002 a my sme sa stali jeho súčasťou.

              
V krátkej existencii samostatného zboru udialo sa niekoľko udalostí. Bolo zvolené samostatné presbytérium, ktoré pred cirkevným zborom zložilo sľub 28.4.2002, a v máji bola prvá konfirmačná slávnosť. Listom Predsedníctva synody Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku, novovzniknutý zbor nadobudol právnu subjektivitu dňom 20.6.2002. Sídlo farského úradu je na Hrnčiarskej 7. Slávnostnou inštaláciou zborového farára, boli dobudované všetky štruktúry nášho samostatného zboru. Inštalácia sa uskutočnila 29. septembra 2002 a do funkcie zborového farára bol inštalovaný ThMgr. Jaroslav Széles. Slávnostnú inštaláciu vykonal vdp. biskup ThDr. Géza Erdélyi.

               Magistrát mesta Košíc, na základe uznesenia Mestského zastupiteľstva nám odpredal pozemok na výstavbu nového reformovaného kostola. Sídlo kostola bude na sídlisku Terasa, v blízkosti budovy rýchlej lekárskej pomoci. Uskutočnili sa jednania s autorom projektu a začala sa zabezpečovať prvotná dokumentácia pre výstavbu kostola. Predpokladaný náklad na výstavbu je 20 miliónov korún.

               V budúcom období je nám potrebné zabezpečiť byt pre farára, ubytovanie pre kaplána a pokračovať v prípravných prácach na výstavbu kostola.

               Na upevnenie života zboru a na prehĺbenie jeho duchovného rastu, plánujeme v budúcom roku navštevovať jednotlivých údov zboru, resp. plánujeme návštevy rodín v ktorých žijú reformovaní kresťania. Tieto návštevy budú zabezpečovať členovia presbytéria spolu so zborovým farárom. Verím, že ani v jednom prípade takáto návšteva nebude odmietnutá a prispeje k utuženiu vzťahov medzi jednotlivými údmi zboru a bude prvotnou sejbou duchovného budovania zboru.
              
Drahí bratia a sestry. Z milosti Božej, my, sme sa stali svedkami toho, že aj keď sejba bola urobená pred mnohými rokmi, Boh na zasiate semeno nezabudol a dľa svojej vôle v týchto časoch mu dáva vzrast. Dostali sme úlohu a výzvu na spoločnú prácu pri opatrovaní mladého výhonku, aby časom z neho vyrástol mohutný a zdravý strom, z ktorého ovocie budú môcť užívať aj budúce generácie. Prijmime túto úlohu každý zvlášť, ako svoju vlastnú. Do práce na Božej roli sú pozvaní nielen členovia zboru ktorí sa pravidelne zúčastňujú na službách Božích a na živote zboru, ale hlavne tí reformovaní kresťania ktorí sa služieb Božích zúčastňujú iba vo veľkých sviatkoch a o život zboru takmer nejavia záujem.

               Drahý brat, drahá sestra, staň sa aj ty aktívnym a horlivým pracovníkom na úlohe, ktorú pred nás postavil Boh. Nestoj bokom a vo svojej márnomyseľnosti nezatracuj odmenu, ktorú Ti ponúka Tvoj Nebeský Otec.

               Budem Ťa čakať, podáš mi svoju pomocnú ruku? Alebo zostaneš... 

                                                                                                                    Imrich Klein
kurátor

Udalosti  zboru v Košiciach v roku 2002 Október -december ’02           

OKTÓBER 

16. október -  V zborovej sieni na Hrnčiarskej 7, na 1. posch. sa  od 16:30 hod. konalo rodičovské združenie na ktorom boli rodičia informovaní o účasti a aktivite ich detí na náboženstve. Okrem iného sa prejednávali otázky zlepšenia komunikácie medzi rodičmi a vedením zboru i zborom samotným. Boli tiež predostreté návrhy na detské výlety počas šk. roka najmä v jeseni, zime, ako aj v jari k lepšiemu spoznaniu sa a potom aj k rozvoju duchovnej i duševnej oblasti zdravého vývoja detí, ako aj rodín zboru.

            Následne o 18: 30 zasadala 7- členná stavebná komisia vo veci výstavby nového reformovaného kostola na Terase. Prítomným bol Ing. Arch. P. Pásztor, ktorý je hlavným projektantom nového kostola. Prejednávali sa detailnejšie návrhy a pripomienky architektonického charakteru exterierovej, ale najmä interiérovej časti kostola. Tieto návrhy, pripomienky, boli zohľadnené a zápisnične zachytené s konštatovaním o ďalšom postupe.

 21- 24. október -  Za účasti aj nášho zástupcu cirkvi sa konala misijná cesta na Ukrajinu, ktorú organizovala komisia cirkví a ekumenické spoločenstvo na území mesta Košice. Cieľom cesty bolo hlbšie spoznanie rítov Pravoslávnej cirkvi ako aj spoznanie, budovanie a rozšírenie ekumenických  vzťahov s cirkvmi na Ukrajine. Cesta smerovala cez Užhorod, Mukačevo smerom do Počajeva / Počajevska Lavra - Komplex kláštorov / potom do Kremenca , Ľvova až po opätovný návrat do Košíc. Na jednotlivých zastávkach sme mali možnosť lepšie spoznať duchovný život po páde komunizmu, ktorý má vzrastajúcu tendenciu. Napriek ťažkej hospodárskej a ekonomickej situácii sme mali možnosť vidieť že duchovný život sa vzmáha, čoho jeným z dokladov bol v Užhorode postavený nový teologický seminár pod názvom martýra  Teodora Romži, kde sme sa stretli s terajšími najvyššími predstaviteľmi grekotatolickej cirkvi a riaditeľom seminára a nás vrelo prijali.

            V Mukačeve sme mali možnosť stretnúť sa z predstaviteľmi rk. cirkvi. pravoslávnej. i reformovanej a taktiež sme si vypočuli v jednotlivých chrámoch od spomínaných predstaviteľov slová o histórii i súčasnosti cirkví v tomto meste. Po obede sme sa vydali na dlhú cestu do kláštora v Počajeve kde sme boli ubytovaní v neskorých hodinách a včas ráno o 5:00 hod. nasledujúceho dňa 22. okt. sme sa zúčastnili ranných bohoslužieb. Po kláštorných raňajkách sme si prezreli komplex budov Počajevskej Lavry / kláštora /, ktorý bol ako zvonku tak aj zvnútra bohato zdobený maľbami svätcov. Sprievodca nám ochotne povedal mnoho informácii o vzniku toho veľkého komplexu. Nasledujúci deň sme mali taktiež bohatý program, keď sme vyrazili do Ľvova, kde sme mohli opäť obdivovať rozvoj duchovného života tam žijúcich rimo. grécko, pravosl. cirkví, ale i život židovskej organizácie B nait B rit. V meste Ľvov, ktoré je väčsie než Košice sme videli nový kat. inštitút čo bolo pred nedávnom nemožné. Nuž mali sme možnosť vidieť tváre navštívených miest i tam žijúcich ľudí a cirkví. Ťažkosti i rozmach. Biedu a chudobu, hladné za pokrmom pred autobusmi čakajúce ušpimené deti i rodičov.

            Cesta, prípravy, odchod, i návrat boli obohacovné spoločnými modlitbami , čítaním Písma svätého, ale i vzájomnými družnými rozhovormi v autobuse. Vdaky Pánovi aj za tieto cenné skúsenosti a poznatky ktoré sme tam mali možnsť získať ako pre seba tak aj pre iných.

 31. október- Pri  príležitosti dňa  reformácie v rámci dopoludňajších bohoslužieb vystúpili s krátkym programom aj naši mládežníci. Zazneli nie len piesne s doprovodom gitary, ale aj básne a nádherné živé svedectvo mládežníka, ktorý otvoril svoje srdce Pánovi Ježišovi, a otvára aj Sväté Písmo, ktoré sa mu stalo kompasom a ukazovateľom na ceste jeho životom.

            Aj popoludňajšie bohoslužby neboli ochudobnené o pekný program, v ktorom vystúpili deti ktoré chodia na náboženstvo a mali možnosť svojim spevom, básňou, oslavovať Pána, ktorý vzbudil tých, ktorí sa  pred 500-rokmi odvážili postaviť proti tme, bludom a scestiu  a postavili sa na stranu pravdy čistého Božieho slova. 

NOVEMBER       

 13. november - Na Hrnčiarskej 7 sa  konalo stretnutie stavebnej komisie za účasti hlavného architekta Ing . P. Pásztora. Vyhodnotili sa splnené úlohy, ktoré boli uložené na poslednom stretnutí dňa  16. októbra, kedy komisia naposledy zasadala. Opäť sa vytýčili dalšie úlohy a termíny prác, ktoré je treba vykonať. Išlo najmä o písomné oslovenie viacerých zainteresovaných inštitúcií, ktoré sa majú vyjadriť k navrhovanej plánovanej stavbe.

 20. november - Skupina miestnej evanjelickej aliancie medzi ktorými je aj zástupca z nášho zboru mala od  10: 00 hod. stretnutie na Zvonárskej v ZBC ECAV kde boli dvaja zahraniční misionári z USA, ktorí  mali seminár na tému „Misia v meste“. Seminár sa niesol vo forme dialógu. Títo misionári hovorili o pozitívných skúsenostiach ako s chorého mesta zápasiaceho z kriminalitou, drogami, ľahostajnosť, hospodárskym úpadkom sa postupne stalo mesto ozdravené prosperujúce po duchovnej, ekonomickej stránke. Padli tam otázky čo by sme my ako kresťania, ako cirkev mohli a mali urobiť v našom meste kde žijeme, aby ono bolo mestom zdravým,  aby bolo mestom duchovne živo pulzujúcim.  Boli to veľmi podnetné prednášky ale aj vzájommé rozhovory a obojstranná prekvapujúca vzájomná výmena skúsenosti. Po dopoludňajšom sminári sme mali spoločný pracovný obed kde pokračovali rozhovory dalej. Popoludní o 16: 30 sa mali možnosť podobného seminára mimo duchovných z protestantských zborov zúčastniť aj aktívní členovia pracujúci a ochotne :sa podieľajúci na misijnej práci v zbore. Z nášho reformovaného zboru sa zúčastnilo 5 členov.

Všetci tí, ktorí chceli pomôcť duševne chorým tým, že po priamych oznamoch, ktoré boli oznamované aj v našom zbore v predošlých dvoch nedeľných dopoludňajších bohoslužbách a si zakúpili 100 Sk lístok sa mali možnnosť zúčastniť benefičného koncertu  pre Vašu dušu. Tento koncert sa konal v kostole ECAV na Mlynskej so začiatkom o 19:00 hod.

24. november - V rámci Festivalu sakrálného umenia sa konal v Dome umenia od  17:00 ekumenický koncert, ktorého sa mohli zúčastniť aj naši veriaci, milovníci sakrálného umenia.

 27. november -  Zvony ref. kostola cirkevného zboru v Cesticiach zrána o 9:00 hod. miesto inštalačnej slávnosti tamojšieho zvoleného duchovného, ktorá sa mala konať v prvú adventnú nedeľu 1. decembra smutne oznamovali a zvolávali údov spomínaného zboru i veriacich a nie len reformovaných z blízkeho okolia k rozlúčke tagicky zahynulého duchovného Dezidera Ibosa ktorý vo veku 39- rokov zanecháva bolestnú ranu v srdci ovdovelej manželky  troch osirotených detí, ale aj tej väčšej rodiny ref zboru v Cesticiach a Komárovciach. Smútočný obrad vykonal duchovný z Moldavy n/Bodvou Ľudovít Gábor. Na mieste pozemského odpočinku na cintoríne v Lučenci pri otvorenom hrobe zosnulého duchovného, spoluslužobníka, brata v Kristovi stal aj smútiaci zástup duchovných.      

DECEMBER

 1. december - Na základe uznesenia presbytéria, ktoré zasadalo v januári 2002 bolo prijaté rozhodnutie, aby zahájenie nového cirkevného roku tj. v 1. adventnú nedeľu bolo spojené s bohoslužbou pri ktorej bude vysluhovaná Svätá Väčera Pánova. Tak teda tento rok na prvú adventnú nedeľu mohli veriaci bratia a sestry nášho zboru mohli po prvýkrát pristupovať aj k Svätej večeri Pánovej. 

2 - 7 december - Počas večerov v damom období prebiehala evanjelizácia s hosťom pastorom zo Švajciarska Erichom Theisom vždy o 18:00 hod na SOU-Dopravné na Moldavskej ktoré pripravovali spoločne cirkvi miestnej skupiny evanjelickej aliancie AC, BJB, ECAV a RKC.

Ústrednou témou bola téma: Spoznaj Boha. 

15. december -  Ref. kresťanská cirkev / Predsedníctvo Synody ref. kresť. cirkvi na Slovensku /  delegovala odo dňa 17. 10. 2002 ako  zástupcu ref. cirkvi  do Rady pre dialóg v rámci Košického samosprávneho kraja, košického duchovného Jaroslav Szélesa . Rada pre dialóg je poradný a iniciačný orgána predsedu košického samosprávného kraja kde reprezantanti rúznych cirkví sú poývaní k aktívnej účasti na rozvoji spoločného dobra .O 15:00 hod v priestoroch Úradu košického samosprávneho kraja prevzal Mgr. Jaroslav Széles z rúk predsedu RNDr. Rudolfa Bauera menovací dekrét rady pre dialóg.

            V programe bola rozprava o charite v rámci VÚC. Na najbližšie stretnutie bola určená téma otázky školstva.  

 

Sila modlitby 

„Nebojte sa, lebo, hľa, zvestujem Vám velikú radosť, ktorá bude všetkému ľudu, lebo narodil sa Vám dnes Spasiteľ, ktorý je Kristus Pán, v meste Dávidovom“ (Luk: 2:10,11). 

Pán Boh dal svojho syna na tento svet, aby spasil všetkých ľudí, ktorí v neho uveria a budú ho nasledovať. Pretože mudrci hľadali Ježiša, Boh im ukázal cestu k nemu. Darovali mu najvzácnejšie dary (zlato, kadidlo, myrhu). Hľadajme aj my Pána Ježiša. Boh nám ukáže cestu k nemu. Obetujme mu to najvzácnejšie – svoje srdce, lebo len u neho nájdeme pokoj. On miluje celý svet, Pán stále klope na naše dvere. Je len na nás, či ho pustíme do svojho srdca. Môžeme mu však povedať, že tam už nie je miesto, že je tam obsadené, lenže, ak my raz budeme klopať na jeho bránu, môže sa nám stať, že budeme veľmi sklamaní, nakoľko už u neho nebude miesto pre nás (Prísl. 1:28). Cesta k Pánovi Ježišovi vedie cez sväté písmo, cez Boží chrám, ktorý je domom modlitby. Vážme si ho, neobchádzajme ho. Tu ho môžeme chváliť modlitbou a piesňami. Ale máme to robiť aj doma.

Chcela by som vydať aj jedno svedectvo o sile modlitby a piesne. Mala som asi 11 rokov, bolo to tesne pred vianocami. Bol neskorý večer, počasie bolo nevľúdne, hmla pokrývala celé okolie. Môj otec sa nevrátil domov z jednej cesty. Boli sme nepokojní, či sa mu niečo nestalo. Počas tej dlhej chvíle čakania som volala moju babičku, aby sme spievali pieseň „Jezu, ráč ty sám cestu raziť nám“ a aby sme sa modlili. Niekoľko krát sme ju zaspievali a môj otec sa vrátil, síce s roztrhaným kabátom a ľahším poranením. Pretože zmeškal vlak, rušňovodič nákladného vlaku ho vzal do rušňa a u nás vystúpil. Avšak kúsok šiel popri rušni (bol to parný rušeň), zachytilo ho rameno na kolese a ťahalo za sebou. Vtedy zasiahla ruka Božia a odhodilo ho nabok. Nikdy nezabudnem, keď babička povedala otcovi, že Pán vyslyšal moju detskú prosbu skrze modlitbu a pieseň a toho ochránilo. Vtedy som pocítila, aká veľká je sila modlitby a piesne. 

JJ

Úžasná veda!“
(tábor Detskej Misie
deti)

Leto je už za nami, no spomienky naň ostávajú. Tie tohtoročné sú pre mnohých z nás určite nezabudnuteľné a tí, ktorí boli na táboroch Detskej misie to musia iba potvrdiť. Detská misia pripravila tábory na leto i tento rok a konkrétne na východnom Slovensku sa konali dva,  jeden detský v Rokytove pri Humenom a druhý dorastový tábor tiež v Rokytove. Ja sa vám teraz pokúsim priblížiť ten detský tábor, ktorý sa konal 10.8. – 17.8. 2002

Názov tábora bol „Úžasná veda“ a teda aj tábor sa niesol v tzv. “vedeckom duchu“. Zúčastnilo sa na ňom asi 60 detí s 12 vedúcimi a úlohu hlavnej vedúcej tábora si zobrala na starosť Gabika Dučaiová, ktorá to zvládla viac než výborne. Napriek všetkým problémom tábor dopadol veľmi dobre a dalo by sa povedať, že až nad naše očakávania. Bolo vidno, že Pán sa o nás stará a ten „zlý“ jednoducho nemal šancu. Program bol veľmi pestrý a zaujímavý určite nielen pre deti, ale aj pre nás vedúcich, ktorí sme sa pri jeho príprave pár krát aj riadne zapotili. Pán nám však žehnal a my sme napokon mohli vidieť aj výsledky. Duch Boží konal a počas tábora prijalo Pána Ježiša do svojich sŕdc vyše 20 detí, z čoho sme mali a aj máme obrovskú radosť. Verím, že každý kto bol na tomto tábore, či už táborník alebo vedúci, si priniesol domov nielen úžasné zážitky a krásne spomienky, ale každý jeden z nás mohol prijať aj obrovské požehnanie a spoznať nové Božie pravdy pre svoj život. 

                                                                                                                         Peťo  Olejník

O PRÍPRAVÁCH NOVÉHO SPEVNÍKA

V ústrety nového vydania znotovaného slovenského ref. spevníka

 Myšlienka prepracovania súčasného znotovaného slovenského reformovaného spevníka sa zrodila asi pred rokom. Na návrh kantora košického reformovaného zboru za výdatnej pomoci p. seniora J. Semjana sa čoskoro vytvorila Hymnologická komisia. Táto komisia sa už rok  pravidelne schádza  s Božou pomocou a s veľkým zanietením pracuje na zredigovaní nášho znotovaného spevníka, dôkladným prepracovaním a analýzou nedostatkov  súčasného.

Ubehlo už veru zopár rokov od posledného vydania prvého povojnového slovenského ref. spevníka, keď Synodná rada našej cirkvi sa rozhodla, aby v tejto súvislosti bola vymenovaná redakčná rada, ktorá mala za úkol pripraviť nové vydanie spevníka k tlači. Vtedy sa písal rok 1952. Na tejto práci, za pomoci viacerých spolupracovníkov sa podielali najmä pán farár A. Maťašík z Barce, neskoršie zástupca biskupa, bohoslovec D. Kostsánszky z Michaloviec, terajší pán farár vo Svinici a náš renomovaný básnik E.B. Lukáč. Ich Bohu milé snaženie nebolo márne, nakoľko nový spevník uzrel svetlo sveta práve v deň reformácie v roku 1955.

Napriek veľkému úsiliu vtedajšej redakčnej rady, ale polstoročná prax dokázala, že tento spevník po jazykovej, ako aj po hudobnej stránke má veľa nedostatkov. Resp. už na mnohých miestach nezodpovedá pravidlám súčasného slovenského pravopisu a štylistike literárneho jazyka. Melodika viacerých piesní je pozmenená, nezopovedá originálu v porovnaní so ženevským spevníkom a niektoré piesne sú písané resp. upravené v nevyhovojúcich vysokých tóninách. Okrem toho zo spevníka sú vynechané z neznámych príčin až 19 ženevských žalmov. Hymnologická komisia preto na svojom prvom zasadnutí sa rozhodla postupovať pri zredigovaní nového spevníka podľa koncepcie prepracovaťvšetky žalmy a chválospevy v duchu súčasných pravidiel slovenského jazyka s ponechaním archaizmov tam, kde si to teologická náplň obsahu vyžaduje. Po hudobnej stránke podľa hore uvedených aspektov, prehodnocovať ich podľa originálu a zároveň prispôsobiť ich k jednotnému praktickému použitiu pre našich veriacich.

V tých intenciách pracuje už vyše roka s tým odhodlaním a predsavzatím, aby náš spevník vyhovel aj tým najprísnejším kritériam a požiadavkám, ale zároveň bolo aj spoľahlivou pomôckou na naších Bohoslužbách pre našich veriacich.

Nech nám Pán Boh dá veľa síl a porozumenia k nášmu snaženiu, aby sme mohli s jeho pomocou našu prácu úspešne zvládnuť k spokojnosti nás všetkých!

V tejto viere Vám všetkým želá požehnané Vianoce a šťastný nový rok s pokojom v duši.

„Spievajte Hospodinovi novú pieseň!
Spievajte Hospodinovi celá zem“ /Žalm 96,1/
 

Gabriel  Szakál
kántor zboru

 

 „Vojenský“( tábor Detskej misie – dorast)

Začiatkom leta som sa ja a ešte zopár ďalších ľudí z našej mládeže zúčastnili jedného kresťanského tábora. Presnejšie, bol to dorastový tábor Detskej misie, ktorý sa konal v čase od 1. do 10. júla v Rokytove pri Humennom. Tohtoročný tábor dostal názov „Svetová vojna“.
Tento názov nebol vybraný náhodou. Hlavnou témou tábora bola totiž vojna, ale nie taká o akej môžeme počuť na hodinách dejepisu alebo vidieť v správach, ale išlo tu o vojne medzi dobrom a zlom, medzi Bohom a diablom a takisto aj o duchovnom boji, ktorý prežíva vlastne každý človek. Tento tábor bol trochu iný ako po minule roky a to v tom, že bol už viac zameraný na duchovný rast, keďže väčšina táborníkov už bola obrátená.
Čo sa týka denného programu tak ten bol nasledovný:
Ráno sa nezačalo klasicky budíčkom a stíšeniami na izbách ako po minulé roky, ale rannými chválami, ktoré sa konali na lúke za dedinou. Po raňajkách prišla na rad hlavná téma, ktorú mal stále hlavný vedúci Vojto S. Po téme prišli na rad predpoludňajšie športy ako vodný volejbal a frizby.  Po obede si mohli dorastenci na chvíľu oddýchnuť počas siesty. Po oddychu prišla na rad veľká hra, ktorá mala preveriť fyzické i psychické danosti jednotlivcov, ale i celých skupín. Nakoniec prišiel na rad večerný program na ktorom bola buď nejaká téma alebo semináre. Deň sa pre táborníkov oficiálne skončil o 23:00 večierkou.
Účastníci tábora tam mohli počas celého tábora zažiť kopec srandy i keď je pravda, že my vedúci sme to mali často veľmi ťažké. Naša úloha bola venovať sa táborníkom a ich problémom, ktoré mali vlastne všetci. Mnohí totiž prišli do tábora z rozvrátených rodín, s problémami v škole a s obrovskými ranami v srdciach a bolo užasne pozerať nato ako Boh začal tie srdcia uzdravovať. Som rád, že som mohol byť účastný tohto Božieho diela, a že som mohol Bohu aj takto slúžiť.

                                                                                        Števo Rendoš

REFORMOVANÝ KOSTOL, KOŠICE - TERASA 

Základné údaje: 

Názov stavby:              Reformovaný  kostol
Miesto stavby:           Košice, sídlisko Terasa, Toryská ul.
č. parcely:                  546/3
Investor:                     Reformovaná kresťanská cirkev na Slovensku,
                                 
Slovenský cirkevný zbor, Hrnčiarska 7, Košice
Autori:                        Ing.arch. Peter Pásztor, autorizovaný architekt SKA
                                 
Ing. Vladimír Bednár , bc. Jan Mléčka
statika:                        Ing. Ján Kanócz
ústred. vykurovanie:   Ing. Silvester Tokár
elektro:                        Ing. Jana Košková
ZT, plynofikácia:        Mária Čurková
požiarna ochrana:       Petr Čížek
Kapacita kostola:       300 miest na sedenie
Zastavaná plocha:      392 m2
Úžitková plocha:        620 m2
Obostavaný priestor:  6360 m2
Predpokladaný termín výstavby: 05 03 - 10 06
Predpokladaný náklad stavby: 17,000.000.- Sk
V blízkosti kostola plánujeme dobudovať faru a priestory pre mládežnícke aktivity a charitatívne inštitúcie s pedpokladaným nákladom 5.000 000,- Sk.  

Základná filozofia riešenie:               

Architektonický koncept v danom prostredí reaguje na niekoľko skutočností: Na prirodzenú potrebu aktívnej komunity veriacich reformovanej cirkvi v Košiciach vybudovať si ďalší stánok v meste (popri historickom kostole v Mestskej pamiatkovej rezervácii).Na anonymitu sídliskového prostredia , na „konkurenciu“ ďalších dvoch existujúcich a tretieho pripravovaného kostola iných konfesií v bezprostrednej blízkosti. Na architektonické tradície stavania reformovaných kostolov v stredoeurópskom priestore.  

Urbanistické riešenie:

     Vychádza z aktualizácie regulačného plánu obvodového centra Terasa z roku 1999, ktorý je platným východiskovým územnoplánovacím dokumentom pre umiestnenie stavby v danej lokalite.

Nakoľko v priestore okolia objektu prvej pomoci by mal okrem existujúcichrím.-kat. a gr.-kat. kostolov vzniknúť (popri navrhovanom reformovanom kostole) aj chrámový komplex evanjelickej cirkvi, bolo medzi zástupcami oboch cirkvídohodnuté, že kým evanjelická cirkev sa sústredí na západnú časť pozemku, reformovaná cirkev realizuje svoj kostol v jeho východnej časti, južne od budovy prvej pomoci s tým, že sa počíta v budúcnosti s jeho prepojením s objektom prvej pomoci, v ktorom by mali umiestnené priestory farského úradu, priestory pre mládežnícke aktivity a charitatívne inštitúcie.Samotný kostol je ponímaný ako soliterna stavba, ktorá je jednou z dominánt umiestnených pozdĺž Toryskej ulice, pričom - s ohľadom na spoločný nástupný priestor s evanjelickým kostolom - reaguje na hmotu evanjelického kostola nasmerovaním pozdĺžnej osi na zvonicu umietnenú pri jeho vstupe. Hmota hlavnej lode je ukončená vo svetlíku vežovitého tvaru vo vrchole strechy. Hlavný peší vstup je z nástupného priestoru medzi dvomi kostolmi, na bokoch sú riešené požiarne východy na oboch pozdĺžnych stranách. Suterenný priestor, ktorý tu vzniká predovšetkým kvôli terennym danostiam je prístupný z východnej strany. Pre dopravnú obsluhu je objekt prístupný zo západnej strany, iný dopravný prístup k objektu nie je potrebný. Potrebu parkovacích plôch (cca 30 stáni, nakoľko prevážna časť veriacich chodí do kostola peši), v čase bohoslužieb, ktoré tu budú 1x týždenne v nedeľu doobedu, vykryjú existujúce parkovacie plochy za budovu Magistrátu ( tie sú v uvedenom čase takmer prázdne).

Výška doposiaľ došlých milodarov je nasledovná: 

Január:                     16 952,-
Február:                   31 620,-
Marec:                     19 637,-
Apríl:                        9 874,-
Máj:                         28 303,-
Jún:                          17 605,-
Júl:                             7 370,-
August:                      2 000,-
September:                 5 420,-
Október.                    10 100,-

November:                  2 467,-

SPOLU:                    151 348,- 

     Za doposiaľ došlé milodary srdečne ďakujeme a nové milodary prijímame s vďakou, na farskom úrade, šekom alebo na náš účet 0444530782/0900 SLP a.s., prosíme uvádzajte variabilný symbol 8.

     Nech nám všemohúci Pán Boh pomáha pri výstavbe nového kostola.